dimarts, 5 d’abril del 2011

Temps d'examens


Surto de vigilar un examen, i cada vegada tinc més clar que vigilar un examen no hauria de voler dir respondre preguntes. Els alumnes tenen una necessitat incontrolada de preguntar tot el que puguin en un examen. I buscant el perquè del que avui m’ha passat he trobat vàries explicacions del que pot estar pensant l’alumne en aquell moment.
  1. “A veure què li puc treure a aquest professor que ell segur que sap quina és la solució” (ningú ha pensat que si hi ha 9 aules d’examen i l’assignatura la donen 4 professors pot ser que t’estigui vigilant algú que no en té ni idea? De fet pot ser que en sàpiga menys que tu i tot!)
  2.  “Uis l’enunciat té més de 5 línies, i està contextualitzat. Em vull assegurar del que llegeixo”. I llavors tens preguntes de l’estil “si diu que el temps de cicle és de 5 segons, vol dir que el cicle dura 5 segons?”
  3.  “Uf estic molt nerviós, no entenc res, he de fer una pregunta, però no sé ni què preguntar... però potser el profe m’ajuda”. I avui dues persones m’han preguntat “què vol dir que canvia de sentit?” (I la meva resposta hauria d’haver sigut:  “l’enunciat està en català estàndard, no entens el català?”...)
  4.  “He de mirar què fa el del meu darrera, que jo això no sé ni de què va”. I llavors la pregunta es transforma en “li puc demanar el típex?” (Mires el seu full i te n’adones que tot el que té escrit està a llapis....)
  5.  “Ostres si pogués obrir la carpeta... algun exercici que vam fer s’assembla a aquest” I l’alumne decideix (AMB TOTA LA PAXORRA) obrir la carpeta. Això que t’hi acostes:
                        - Què estàs fent?
- Res res, només agafo el formulari
- Però el formulari es treu al principi de l’examen
- Mira mira, només és un formulari.
(L’agafes, i veus que està fotocopiat, i això no està permès en aquest cas....)
- No el pots tenir, no està manuscrit, és una fotocopia. Guarda’l.
(Ho fa i al cap d’uns 10 minuts et torna a cridar)
- Es que en tinc un que sí que està manuscrit?
- ?????... però m’estàs prenent el pel? Vols treure un full o un altre en funció de l’enunciat de l’examen? M’ho dius en sèrio?

És una mena de joc de policies i lladres. A uns ens toca fer el paper de vigilant quan fa uns anys fèiem l’altre... Ningú ha pensat que els professors érem estudiants i que les tècniques de copiar no han avançat gaire? (D’acord ara a sobre hem de vigilar que l’examen no es resolgui via mòbil..., però malauradament les altres tècniques són majoria...)

I amb tot jo he perdut un parell d’hores que no han servit per res (perquè cap de les preguntes que m’han fet tenien sentit). I això val la pena? Si després quan trobes algú copiant no acaba passant mai res... No es podria començar l’examen amb una frase de l’estil “no es respondran preguntes, si teniu algun dubte o creieu que us falta alguna dada, poseu per escrit la hipòtesis que necessiteu per seguir endavant i justifiqueu-la.”

I per si fos poc, demà em toca vigilar un altre examen que no he vist ni he fet... Visca els parcials!

6 comentaris:

Nina ha dit...

Una reflexió MOLT BONA!!!!!
Ara... realment, si ens aturem a posar-nos en el lloc de l'altre... QUANTES RUCADES HEM ARRIBAT A FER DURANT LA NOSTRA ÈPOCA D'ESTUDIANTS!!! Bé... també és cert que, sobretot en algunes èpoques anteriors, hem mitificat una mica la saviesa il·limitada dels nostres formadors sense aturar-nos a tenir en compte que potser sí que són especialistes en algunes matèries però, igual que jo em queixava del "paper dels mestres a l'escola" que pressuposava que ho havíem de saber tot, els professors de la facultat, i tothom en general, podem ser especialistes en algunes coses però, essent humans com som, no tenim coneixement -i menys de manera profunda- de tot el que ens envolta o, simplement, d'allò que, per "dedocracia", com diuen en castellà, et toca vigilar durant un parell d'hores.

Això si... A VEURE SI S'APREN A FER SERVIR EL CAP NO NOMÉS PER A PENTIRNAR EL CABELL, SINÓ PER A DEIXAR DE FER PREGUNTES ABSURDES...

Montserrat ha dit...

Encara hauríeu de vigilar més:
les motxilles totes damunt la tarima del davant de la classe, els bolis i els formularis els reparteix el professor junt amb l'examen, les calculadores revisades, les mànigues curtes (si convé que posin la calefacció aquell dia).
Preguntes: cap.
L'examen girat damunt la taula fins a l'hora de començar i a l'hora d'acabar tothom para d'escriure.
Encara que no ho sembli, jo també estic d'exàmens, i quan vols seguir les regles del joc i veus que els altres no les segueixen, fa molta ràbia!
Ah! i asseguts per ordre alfabètic i els que parlin abans de començar l'examen, canviats de lloc!
Au!!!

Josep Estruch ha dit...

Això de preguntar al profe que vigila era per nosaltres, a magisteri, una estratègia pactada amb companys com a maniobra de distracció per aprofitar els altres treure xuletes o passar-se informació (erem molt solidaris ...).
Alerta la Rat que pel que diu si és profe pot ser perillosa !

Montserrat ha dit...

No fa gaires dies un company em va preguntar si em faria xuletes per l'examen que he tingut aquest dematí. Li vaig contestar "què diusss? Això només és enganyar-te a tu mateix. Jo quan em donin el títol vull pensar que he après alguna cosa." I ell em va dir que només enganyava al corrector i no a si mateix. Jo li vaig contestar que al corrector li era igual posar-li un 10 que un 0 i que evidentment no em faria xuletes per l'examen.
Avui m'he trobat aquest mateix noi, en acabar l'examen, dient "que bé! l'he encertat "a potra"!!" referint-se a una de les respostes que ha contestar.
Gent amb sort que fent xuletes encerta respostes "a potra", mentre els que ens senyim a les normes suspenem... ves quines coses.
I sí, em penso que sí que seria dolenta com a vigilant d'un examen.

Keta Rosa ha dit...

Ei la que s'ha liat!

És molt fàcil parlar quan no ets tu el que estàs fent l'examen.

Però MontserRat, els parcials són un sistema d'alerta que té l'ETSEIB i s'han de saber fer servir. Realment van molt bé per adonar-te'n del nivell que portes i del que se't demanarà a final de curs. Si durant els parcials t'enganyes i et confies que els examens s'aproven a potra... estàs enganyant-te i a la vegada desaprofitant aquest sitema de seguretat. Tots sabem que la sort la pots tenir un dia però no sempre (encara que aquest tipus de gent presumeix de que sense fer res aprova... no m'ho crec).
Com tu dius enganyar-te no serveix de res, i menys en uns parcials.


Respecte a preguntar per distreure el profe, jo crec que tmb depèn de l'examen que tinguis davant. Si es tracta d'un test que pots marcar la mateixa resposta ho entenc, però compte! hi ha testos on es cambien també els números de l'enunciat de tal manera que la resposta bona és una altra... Ningú ha pensat com s'obtenen el set de respostes possibles d'un problema?

Endavant que el juny és aprop!

Nina ha dit...

Ufffffff!!!!!
Recordo una frase que vaig dir la darrera vegada que varem sopar les tres juntes...
QUANTA INTRANSIGÈNCIA!!!! Déu meu... si algun dia has de vigilar algun examen recorda que sóc la teva teta!!!! jajajaj
Un petó petarda i un altre per a la trasto!!!